افت بسیار زیاد ارزش سهام استارتاپ‌های اروپایی با پشتوانه وی‌سی پس از عرضه اولیه (IPO)

عملکرد ضعیف، استارتاپ‌های اروپایی با پشتوانه وی‌سی و عرضه شده در بورس را به ستوه آورده است. بیش از دو سوم از استارتاپ‌های اروپایی که از سال 2022 تاکنون (آگوست 2023) وارد بورس شده‌اند، سهامشان زیر قیمت عرضه اولیه معامله می‌شود، همانگونه که استارتاپ‌های اروپایی با پشتانه وی‌سی و عرضه‌ شده در بورس، نزدیک یک دهه است که ارزش سهامشان رو به پایین است.

بر اساس داده‌های Pitchbook، از 53 استارتاپ اروپایی با پشتوانه وی‌سی که از ابتدای سال 2022 تاکنون در بورس عرضه شده‌اند، 64.2 درصد شاهد سقوط قیمت سهامشان نسبت به قیمت عرضه اولیه بوده‌اند.

از بین استارتاپ‌های اروپایی با پشتوانه وی‌سی و عرضه شده در بورس که قیمت سهام آنها کاشه یافته، تعداد 19 استارتاپ کاهش بیش از 50 درصدی را تجربه کرده‌اند. استارتاپ Learning to Sleep یکی از استارتاپ‌هایی است که بیشترین افت ارزش را داشته و قیمت سهام آن در حال حاضر با 99.3 درصد کمتر از قیمت عرضه اولیه معامله می‌شود و مورد دیگر، پلتفرم فین‌تک بر بلاکچین با نام Smart Valor است که ارزش سهامش از زمان عرضه اولیه در فوریه 2022 تاکنون، به میزان 96.1 درصد کاهش یافته است.

تعداد استارتاپ‌های اروپایی با پشتوانه وی‌سی و عرضه شده در بورس، از زمان اوج خود در سال 2021 تا کنون به میزان قابل توجهی کاهش یافته و به گذشته می‌رسد. از ابتدای سال 2023 تاکنون تنها تعداد 13 استارتاپ با پشتوانه وی‌سی با مجموع ارزشی حدود 183 میلیون یورو (حدود 198.6 میلیون دلار) عرضه اولیه شده، در حالیکه در سال قبل، تعداد 51 استارتاپ با مجموع ارزش 3.1 میلیارد یورو عرضه اولیه شدند.

عملکرد ضعیف بسیاری از استارتاپ‌هایی که اخیرا عرضه اولیه شده‌اند، به احتمال زیاد موجب کاهش رغبت سایر استارتاپها نسبت به عرضه اولیه شده و این امر منجر به کاهش تعداد عرضه اولیه در استارتاپ‌های اروپایی شده است.